info@lifeexperts.be
facebook
linkedin

WAT IS DE WET VERWILGHEN? 

De Wet Verwilghen (20 juli 2007 - intussen geïntegreerd in de Wet Verzekeringen van 2014) ook wel genoemd de "eens verzekerd, altijd verzekerd"-wet, beschermt werknemers aangesloten in een collectieve ziekteverzekeringsovereenkomst. Elke werknemer kan, op het moment dat hij het bedrijf verlaat, deze verzekering die hij genoot via zijn werkgever op individuele basis verderzetten. En dat zonder medische acceptatie en zonder wachttijden. Dit is een individueel recht verkregen door de Wet Verwilghen. De verzekeraar moet hem gelijksoortige waarborgen aanbieden. Of met andere woorden: waarborgen die te vergelijken zijn met de dekking die de werknemer bij de werkgever heeft genoten.

Voor u als werkgever komt de wet erop neer dat u enkele administratieve verplichtingen moet volgen.  En er zijn 2 communicatiemomenten: bij de toetreding tot het plan en bij het verlaten van het plan.

OP HET MOMENT VAN TOETREDING 

Op het moment dat uw werknemer bij de verzekering aansluit, moet u deze aangeslotene melden dat hij/zij een wachtpolis kan onderschrijven.  De wachtpolis zorgt ervoor dat zijn/haar hospitalisatieverzekering ook in de toekomst betaalbaar blijft.  Meld uw huidige en toekomstige werknemers dat ze nu al kunnen zorgen voor een gunstig tarief wanneer ze later hun hospitalisatieverzekering individueel voortzetten. 

Wat deelt u mee?

Dat uw werknemer zijn latere individuele voortzetting kan voorbereiden via het product van de verzekeraar, bijvoorbeeld:

    • AG: via AG Care Vision, zie ook documenten hier
    • DKV: via DKV Horizon (let op: niet voor elke situatie is een DKV Horizon mogelijk, contacteer ons) 
    • AXA: via www.hospi4ever.com
      • met de login die u daarvoor als werkgever heeft ontvangen (one-pager om mee te geven met werknemer)
      • de werknemer komt ook op www.hospi4ever.com terecht via zijn MyAxa omgeving

Een wachtpolis die exact inhoudt wat de Wet heeft beoogd wordt niet gecommercialiseerd.   Dit mag best eigenaardig lijken, maar dit ontslaat u als werkgever niet om hierover toch te communiceren.  Er worden wel polissen aangeboden die heel sterk gelijken op wat de Wet in oorsprong heeft beoogd.  En in de geest van de Wet moet u nog altijd blijven communiceren dat uw werknemers zich moeten bewust zijn van het feit: 

  • dat ze tijdens hun diensttijd verzekerd zijn via de werkgever en (meestal) hun gezinsleden ten eigen laste optioneel kunnen aansluiten tegen zeer gunstige groepsvoorwaarden.
  • dat ze na hun diensttijd het wettelijk recht hebben persoonlijk de polis te kunnen verderzetten en dat de premie van die polis veel hoger zal zijn   
  • dat ze dit risico op een hoge prijs na hun diensttijd kunnen mijden door een wachtpolis aan te gaan  

Wanneer deelt u dit mee?

Onmiddellijk bij de indiensttreding.

OP HET MOMENT VAN HET VERLATEN VAN DE FIRMA

Wanneer uw werknemer uw bedrijf verlaat, moet u deze aangeslotene inlichten dat de verzekering individueel kan verdergezet worden, zonder medische acceptatie en met verderzetting van voorafbestaande toestanden.  De voorwaarde is daarbij wel dat de aangeslotene 2 jaar onafgebroken verzekerd was in "een" collectieve ziekteverzekeringsovereenkomst.   

Wat deelt u mee?

  • Dat hij verzekerd was in de collectieve ziekteverzekeringsovereenkomst tot datum x
  • Dat hij recht heeft op een individuele voortzetting 
  • Dat hij een termijn heeft van dertig dagen om de aanvraag in te dienen
  • De coördinaten van de verzekeraar (contactpersoon, polisgegevens, wijze waarop).

De documenten die u hiervoor kan gebruiken of de wijze waarop kan u terugvinden, bijvoorbeeld: 

    • AG: hier
    • DKV: hier 
    • AXA: via www.hospi4ever.com 
      • met de login die u daarvoor als werkgever heeft ontvangen (one-pager om mee te geven met werknemer)
      • de werknemer komt ook op www.hospi4ever.com terecht via zijn MyAxa omgeving 

Wanneer deelt u dit mee?

De wet bepaalt strikte termijnen. De werkgever brengt in eerste instantie de werknemer op de hoogte dat zijn bescherming wegvalt en dat hij individueel kan verderzetten. Dat moet hij doen binnen de 30 dagen volgend op het verlies van de collectieve waarborg. Daarna heeft de werknemer 30 dagen de tijd (verlengbaar met nog eens 30 dagen) om de nieuwe aanvraag in te dienen bij de verzekeraar en zijn recht op te eisen. De werknemer kan zijn verzekering op die manier ononderbroken verderzetten.  De totale procedure moet binnen de 105 dagen afgehandeld zijn, zoniet kan de verzekeraar de dekking weigeren, bijpremies vragen, of medische uitsluitingen invoeren. 

RISICO VOOR DE WERKGEVER 

In theorie kan een werkgever die de communicatieplicht niet respecteert gesanctioneerd worden.  Een werkgever die bv. niet communiceert dat een latere persoonlijke verderzetting duurder zal uitvallen zou levenslang kunnen opdraaien voor de meerkost tussen de individuele polis en de collectieve polis.

VORMVEREISTEN

De verzekeraars voorzien een pakket informatie voor u als werkgever bij de opstart van het plan.  Zo ook:  logins tot hun platformen, en informatie op hun website om de administratieve last voor u als werkgever tot een minimum te herleiden.  We raden aan om de communicatieverplichting op te nemen in de standaardprocedure en documenten die bij de in- en uitdiensttreding worden afgegeven aan de werknemer.  Regelmatige informatiesessies, een permanent bericht op een intranet of soortgelijk, of regelmatige vermelding in een nieuwsbrief zorgen ervoor dat u als werkgever kan aantonen dat u wel degelijk de informatieplicht ter harte neemt.